Deze Algemene Voorwaarden treden in werking per 1 juni 2014.
Inhoudsopgave:
Artikel 1 - Definities
Artikel 2 - Identiteit van de ondernemer
Artikel 3 - Toepasselijkheid
Artikel 4 - Het aanbod
Artikel 5 - De overeenkomst
Artikel 6 - Herroepingsrecht
Artikel 7 - Verplichtingen van de consument tijdens de
bedenktijd
Artikel 8 - Uitoefening van het herroepingsrecht door de consument
en kosten daarvan
Artikel 9 - Verplichtingen van de ondernemer bij herroeping
Artikel 10 - Uitsluiting herroepingsrecht
Artikel 11 - De prijs
Artikel 12 - Nakoming en extra garantie
Artikel 13 - Levering en uitvoering
Artikel 14 - Duurtransacties: duur, opzegging en verlenging
Artikel 15 - Betaling
Artikel 16 - Klachtenregeling
Artikel 17 - Geschillen
Artikel 18 - Aanvullende of afwijkende bepalingen
Artikel 19 - Wijziging van de Algemene Voorwaarden
Artikel 1 - Definities
In deze voorwaarden wordt verstaan onder:
- Aanvullende overeenkomst: een overeenkomst
waarbij de consument producten, digitale inhoud en/of diensten
verwerft in verband met een overeenkomst op afstand en deze zaken,
digitale inhoud en/of diensten door de ondernemer worden geleverd
of door een derde partij op basis van een afspraak tussen die derde
en de ondernemer;
- Bedenktijd: de termijn waarbinnen de consument
gebruik kan maken van zijn herroepingsrecht;
- Consument: de natuurlijke persoon die niet
handelt voor doeleinden die verband houden met zijn handels-,
bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit;
- Dag: kalenderdag;
- Digitale inhoud: gegevens die in digitale vorm
geproduceerd en geleverd worden;
- Duurovereenkomst: een overeenkomst die strekt
tot de regelmatige levering van zaken, diensten en/of digitale
inhoud gedurende een bepaalde periode;
- Duurzame gegevensdrager: elk hulpmiddel -
waaronder ook begrepen e-mail - dat de consument of ondernemer in
staat stelt om informatie die aan hem persoonlijk is gericht, op te
slaan op een manier die toekomstige raadpleging of gebruik
gedurende een periode die is afgestemd op het doel waarvoor de
informatie is bestemd, en die ongewijzigde reproductie van de
opgeslagen informatie mogelijk maakt;
- Herroepingsrecht: de mogelijkheid van de
consument om binnen de bedenktijd af te zien van de overeenkomst op
afstand;
- Ondernemer: de natuurlijke of rechtspersoon
die producten, (toegang tot) digitale inhoud en/of diensten op
afstand aan consumenten aanbiedt;
- Overeenkomst op afstand: een overeenkomst die
tussen de ondernemer en de consument wordt gesloten in het kader
van een georganiseerd systeem voor verkoop op afstand van
producten, digitale inhoud en/of diensten, waarbij tot en met het
sluiten van de overeenkomst uitsluitend of mede gebruik gemaakt
wordt van één of meer technieken voor communicatie op afstand;
- Modelformulier voor herroeping: het in Bijlage
I van deze voorwaarden opgenomen Europese modelformulier voor
herroeping; Bijlage I hoeft niet ter beschikking te worden gesteld
als de consument ter zake van zijn bestelling geen herroepingsrecht
heeft;
- Techniek voor communicatie op afstand: middel
dat kan worden gebruikt voor het sluiten van een overeenkomst,
zonder dat consument en ondernemer gelijktijdig in dezelfde ruimte
hoeven te zijn samengekomen.
Artikel 2 - Identiteit van de ondernemer
Naam ondernemer: Graphic IT Solutions
Handelend onder de naam:
GamingPCShop.nl
Vestigingsadres:
Hoge Traan 20
9351 VV Leek
Telefoonnummer: +31(0)594 - 745 640
Bereikbaarheid:
Van maandag t/m vrijdag vanaf 10.00 uur tot 17.00 uur
E-mailadres: [email protected]
KvK-nummer: 70287910
Artikel 3 - Toepasselijkheid
- Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod van
de ondernemer en op elke tot stand gekomen overeenkomst op afstand
tussen ondernemer en consument.
- Voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, wordt de
tekst van deze algemene voorwaarden aan de consument beschikbaar
gesteld. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal de
ondernemer voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten,
aangeven op welke wijze de algemene voorwaarden bij de ondernemer
zijn in te zien en dat zij op verzoek van de consument zo spoedig
mogelijk kosteloos worden toegezonden.
- Indien de overeenkomst op afstand elektronisch wordt gesloten,
kan in afwijking van het vorige lid en voordat de overeenkomst op
afstand wordt gesloten, de tekst van deze algemene voorwaarden
langs elektronische weg aan de consument ter beschikking worden
gesteld op zodanige wijze dat deze door de consument op een
eenvoudige manier kan worden opgeslagen op een duurzame
gegevensdrager. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal
voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, worden
aangegeven waar van de algemene voorwaarden langs elektronische weg
kan worden kennisgenomen en dat zij op verzoek van de consument
langs elektronische weg of op andere wijze kosteloos zullen worden
toegezonden.
- Voor het geval dat naast deze algemene voorwaarden tevens
specifieke product- of dienstenvoorwaarden van toepassing zijn, is
het tweede en derde lid van overeenkomstige toepassing en kan de
consument zich in geval van tegenstrijdige voorwaarden steeds
beroepen op de toepasselijke bepaling die voor hem het meest
gunstig is.
Artikel 4 - Het aanbod
- Indien een aanbod een beperkte geldigheidsduur heeft of onder
voorwaarden geschiedt, wordt dit nadrukkelijk in het aanbod
vermeld.
- Het aanbod bevat een volledige en nauwkeurige omschrijving van
de aangeboden producten, digitale inhoud en/of diensten. De
beschrijving is voldoende gedetailleerd om een goede beoordeling
van het aanbod door de consument mogelijk te maken. Als de
ondernemer gebruik maakt van afbeeldingen, zijn deze een
waarheidsgetrouwe weergave van de aangeboden producten, diensten
en/of digitale inhoud. Kennelijke vergissingen of kennelijke fouten
in het aanbod binden de ondernemer niet.
- Elk aanbod bevat zodanige informatie, dat voor de consument
duidelijk is wat de rechten en verplichtingen zijn, die aan de
aanvaarding van het aanbod zijn verbonden.
Artikel 5 - De
overeenkomst
- De overeenkomst komt, onder voorbehoud van het bepaalde in lid
4, tot stand op het moment van aanvaarding door de consument van
het aanbod en het voldoen aan de daarbij gestelde voorwaarden.
- Indien de consument het aanbod langs elektronische weg heeft
aanvaard, bevestigt de ondernemer onverwijld langs elektronische
weg de ontvangst van de aanvaarding van het aanbod. Zolang de
ontvangst van deze aanvaarding niet door de ondernemer is
bevestigd, kan de consument de overeenkomst ontbinden.
- Indien de overeenkomst elektronisch tot stand komt, treft de
ondernemer passende technische en organisatorische maatregelen ter
beveiliging van de elektronische overdracht van data en zorgt hij
voor een veilige webomgeving. Indien de consument elektronisch kan
betalen, zal de ondernemer daartoe passende veiligheidsmaatregelen
in acht nemen.
- De ondernemer kan zich binnen wettelijke kaders - op de hoogte
stellen of de consument aan zijn betalingsverplichtingen kan
voldoen, alsmede van al die feiten en factoren die van belang zijn
voor een verantwoord aangaan van de overeenkomst op afstand. Indien
de ondernemer op grond van dit onderzoek goede gronden heeft om de
overeenkomst niet aan te gaan, is hij gerechtigd gemotiveerd een
bestelling of aanvraag te weigeren of aan de uitvoering bijzondere
voorwaarden te verbinden.
- De ondernemer zal uiterlijk bij levering van het product, de
dienst of digitale inhoud aan de consument de volgende informatie,
schriftelijk of op zodanige wijze dat deze door de consument op een
toegankelijke manier kan worden opgeslagen op een duurzame
gegevensdrager, meesturen:
- het bezoekadres van de vestiging van de ondernemer waar de
consument met klachten terecht kan;
- de voorwaarden waaronder en de wijze waarop de consument van
het herroepingsrecht gebruik kan maken, dan wel een duidelijke
melding inzake het uitgesloten zijn van het herroepingsrecht;
- de informatie over garanties en bestaande service na
aankoop;
- de prijs met inbegrip van alle belastingen van het product,
dienst of digitale inhoud; voor zover van toepassing de kosten van
aflevering; en de wijze van betaling, aflevering of uitvoering van
de overeenkomst op afstand;
- de vereisten voor opzegging van de overeenkomst indien de
overeenkomst een duur heeft van meer dan één jaar of van onbepaalde
duur is;
- indien de consument een herroepingsrecht heeft, het
modelformulier voor herroeping.
- In geval van een duurtransactie is de bepaling in het vorige
lid slechts van toepassing op de eerste levering.
Artikel 6 – Herroepingsrecht
Bij producten:
- De consument kan een overeenkomst met betrekking tot de aankoop
van een product gedurende een bedenktijd van 30 dagen zonder opgave
van redenen ontbinden. De ondernemer mag de consument vragen naar
de reden van herroeping, maar deze niet tot opgave van zijn
reden(en) verplichten.
- De in lid 1 genoemde bedenktijd gaat in op de dag nadat de
consument, of een vooraf door de consument aangewezen derde, die
niet de vervoerder is, het product heeft ontvangen, of:
- als de consument in eenzelfde bestelling meerdere producten
heeft besteld: de dag waarop de consument, of een door hem
aangewezen derde, het laatste product heeft ontvangen. De
ondernemer mag, mits hij de consument hier voorafgaand aan het
bestelproces op duidelijke wijze over heeft geïnformeerd, een
bestelling van meerdere producten met een verschillende levertijd
weigeren.
- als de levering van een product bestaat uit verschillende
zendingen of onderdelen: de dag waarop de consument, of een door
hem aangewezen derde, de laatste zending of het laatste onderdeel
heeft ontvangen;
- bij overeenkomsten voor regelmatige levering van producten
gedurende een bepaalde periode: de dag waarop de consument, of een
door hem aangewezen derde, het eerste product heeft ontvangen.
Bij diensten en digitale inhoud die niet op een materiële
drager is geleverd:
- De consument kan een dienstenovereenkomst en een overeenkomst
voor levering van digitale inhoud die niet op een materiële drager
is geleverd gedurende 30 dagen zonder opgave van redenen ontbinden.
De ondernemer mag de consument vragen naar de reden van herroeping,
maar deze niet tot opgave van zijn reden(en) verplichten.
- De in lid 3 genoemde bedenktijd gaat in op de dag die volgt op
het sluiten van de overeenkomst.
Verlengde bedenktijd voor producten, diensten en digitale
inhoud die niet op een materiële drager is geleverd bij niet
informeren over herroepingsrecht:
- Indien de ondernemer de consument de wettelijk verplichte
informatie over het herroepingsrecht of het modelformulier voor
herroeping niet heeft verstrekt, loopt de bedenktijd af twaalf
maanden na het einde van de oorspronkelijke, overeenkomstig de
vorige leden van dit artikel vastgestelde bedenktijd.
- Indien de ondernemer de in het voorgaande lid bedoelde
informatie aan de consument heeft verstrekt binnen twaalf maanden
na de ingangsdatum van de oorspronkelijke bedenktijd, verstrijkt de
bedenktijd 30 dagen na de dag waarop de consument die informatie
heeft ontvangen.
Artikel 7 - Verplichtingen van de consument tijdens de
bedenktijd
- Tijdens de bedenktijd zal de consument zorgvuldig omgaan met
het product en de verpakking. Hij zal het product slechts uitpakken
of gebruiken in de mate die nodig is om de aard, de kenmerken en de
werking van het product vast te stellen. Het uitgangspunt hierbij
is dat de consument het product slechts mag hanteren en inspecteren
zoals hij dat in een winkel zou mogen doen.
- De consument is alleen aansprakelijk voor waardevermindering
van het product die het gevolg is van een manier van omgaan met het
product die verder gaat dan toegestaan in lid 1.
- De consument is niet aansprakelijk voor waardevermindering van
het product als de ondernemer hem niet voor of bij het sluiten van
de overeenkomst alle wettelijk verplichte informatie over het
herroepingsrecht heeft verstrekt.
Artikel 8 - Uitoefening van het herroepingsrecht door de
consument en kosten daarvan
- Als de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, meldt
hij dit binnen de bedenktermijn door middel van het modelformulier
voor herroeping of op andere ondubbelzinnige wijze aan de
ondernemer.
- Zo snel mogelijk, maar binnen 30 dagen vanaf de dag volgend op
de in lid 1 bedoelde melding, zendt de consument het product terug,
of overhandigt hij dit aan (een gemachtigde van) de ondernemer. Dit
hoeft niet als de ondernemer heeft aangeboden het product zelf af
te halen. De consument heeft de terugzendtermijn in elk geval in
acht genomen als hij het product terugzendt voordat de bedenktijd
is verstreken.
- De consument zendt het product terug met alle geleverde
toebehoren, indien redelijkerwijs mogelijk in originele staat en
verpakking, en conform de door de ondernemer verstrekte redelijke
en duidelijke instructies.
- Het risico en de bewijslast voor de juiste en tijdige
uitoefening van het herroepingsrecht ligt bij de consument.
- De consument draagt de rechtstreekse kosten van het terugzenden
van het product. Als de ondernemer niet heeft gemeld dat de
consument deze kosten moet dragen of als de ondernemer aangeeft de
kosten zelf te dragen, hoeft de consument de kosten voor
terugzending niet te dragen.
- Indien de consument herroept na eerst uitdrukkelijk te hebben
verzocht dat de verrichting van de dienst of de levering van gas,
water of elektriciteit die niet gereed voor verkoop zijn gemaakt in
een beperkt volume of bepaalde hoeveelheid aanvangt tijdens de
bedenktijd, is de consument de ondernemer een bedrag verschuldigd
dat evenredig is aan dat gedeelte van de verbintenis dat door de
ondernemer is nagekomen op het moment van herroeping, vergeleken
met de volledige nakoming van de verbintenis.
- De consument draagt geen kosten voor de uitvoering van diensten
of de levering van water, gas of elektriciteit, die niet gereed
voor verkoop zijn gemaakt in een beperkt volume of hoeveelheid, of
tot levering van stadsverwarming, indien:
- de ondernemer de consument de wettelijk verplichte informatie
over het herroepingsrecht, de kostenvergoeding bij herroeping of
het modelformulier voor herroeping niet heeft verstrekt, of;
- de consument niet uitdrukkelijk om de aanvang van de uitvoering
van de dienst of levering van gas, water, elektriciteit of
stadsverwarming tijdens de bedenktijd heeft verzocht.
- De consument draagt geen kosten voor de volledige of
gedeeltelijke levering van niet op een materiële drager geleverde
digitale inhoud, indien:
- hij voorafgaand aan de levering ervan niet uitdrukkelijk heeft
ingestemd met het beginnen van de nakoming van de overeenkomst voor
het einde van de bedenktijd;
- hij niet heeft erkend zijn herroepingsrecht te verliezen bij
het verlenen van zijn toestemming; of
- de ondernemer heeft nagelaten deze verklaring van de consument
te bevestigen.
- Als de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht,
worden alle aanvullende overeenkomsten van rechtswege
ontbonden.
Artikel 9 -
Verplichtingen van de ondernemer bij
herroeping
- Als de ondernemer de melding van herroeping door de consument
op elektronische wijze mogelijk maakt, stuurt hij na ontvangst van
deze melding onverwijld een ontvangstbevestiging.
- De ondernemer vergoedt alle betalingen van de consument,
inclusief eventuele leveringskosten door de ondernemer in rekening
gebracht voor het geretourneerde product, onverwijld doch binnen 14
dagen volgend op de dag waarop de consument hem de herroeping
meldt. Tenzij de ondernemer aanbiedt het product zelf af te halen,
mag hij wachten met terugbetalen tot hij het product heeft
ontvangen of tot de consument aantoont dat hij het product heeft
teruggezonden, naar gelang welk tijdstip eerder valt.
- De ondernemer gebruikt voor terugbetaling hetzelfde
betaalmiddel dat de consument heeft gebruikt, tenzij de consument
instemt met een andere methode. De terugbetaling is kosteloos voor
de consument.
- Als de consument heeft gekozen voor een duurdere methode van
levering dan de goedkoopste standaardlevering, hoeft de ondernemer
de bijkomende kosten voor de duurdere methode niet terug te
betalen.
Artikel 10 - Uitsluiting herroepingsrecht
De ondernemer kan de navolgende producten en diensten uitsluiten
van het herroepingsrecht, maar alleen als de ondernemer dit
duidelijk bij het aanbod, althans tijdig voor het sluiten van de
overeenkomst, heeft vermeld:
- Uitgesloten van het herroepingsrecht zijn de kosten
voortvloeiend uit onze assemblagedienst. Deze kosten bedragen €
140,- en bestaan uit de assemblage, het instellen van de bios, een
stabiliteitstest en optioneel de installatie van het
besturingssysteem incl. stuurprogramma's.
- Producten of diensten waarvan de prijs gebonden is aan
schommelingen op de financiële markt waarop de ondernemer geen
invloed heeft en die zich binnen de herroepingstermijn kunnen
voordoen
- Overeenkomsten die gesloten zijn tijdens een openbare veiling.
Onder een openbare veiling wordt verstaan een verkoopmethode
waarbij producten, digitale inhoud en/of diensten door de
ondernemer worden aangeboden aan de consument die persoonlijk
aanwezig is of de mogelijkheid krijgt persoonlijk aanwezig te zijn
op de veiling, onder leiding van een veilingmeester, en waarbij de
succesvolle bieder verplicht is de producten, digitale inhoud en/of
diensten af te nemen;
- Dienstenovereenkomsten, na volledige uitvoering van de dienst,
maar alleen als:
- de uitvoering is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande
instemming van de consument; en
- de consument heeft verklaard dat hij zijn herroepingsrecht
verliest zodra de ondernemer de overeenkomst volledig heeft
uitgevoerd;
- Pakketreizen als bedoeld in artikel 7:500 BW en overeenkomsten
van personenvervoer;
- Dienstenovereenkomsten voor terbeschikkingstelling van
accommodatie, als in de overeenkomst een bepaalde datum of periode
van uitvoering is voorzien en anders dan voor woondoeleinden,
goederenvervoer, autoverhuurdiensten en catering;
- Overeenkomsten met betrekking tot vrijetijdsbesteding, als in
de overeenkomst een bepaalde datum of periode van uitvoering
daarvan is voorzien;
- Volgens specificaties van de consument vervaardigde producten,
die niet geprefabriceerd zijn en die worden vervaardigd op basis
van een individuele keuze of beslissing van de consument, of die
duidelijk voor een specifieke persoon bestemd zijn;
- Producten die snel bederven of een beperkte houdbaarheid
hebben;
- Verzegelde producten die om redenen van gezondheidsbescherming
of hygiëne niet geschikt zijn om te worden teruggezonden en waarvan
de verzegeling na levering is verbroken;
- Producten die na levering door hun aard onherroepelijk vermengd
zijn met andere producten;
- Alcoholische dranken waarvan de prijs is overeengekomen bij het
sluiten van de overeenkomst, maar waarvan de levering slechts kan
plaatsvinden na 30 dagen, en waarvan de werkelijke waarde
afhankelijk is van schommelingen van de markt waarop de ondernemer
geen invloed heeft;
- Verzegelde audio-, video-opnamen en computerprogrammatuur,
waarvan de verzegeling na levering is verbroken;
- Kranten, tijdschriften of magazines, met uitzondering van
abonnementen hierop;
- De levering van digitale inhoud anders dan op een materiële
drager, maar alleen als:
- de uitvoering is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande
instemming van de consument; en
- de consument heeft verklaard dat hij hiermee zijn
herroepingsrecht verliest.
Artikel 11 - De prijs
- Gedurende de in het aanbod vermelde geldigheidsduur worden de
prijzen van de aangeboden producten en/of diensten niet verhoogd,
behoudens prijswijzigingen als gevolg van veranderingen in
btw-tarieven.
- In afwijking van het vorige lid kan de ondernemer producten of
diensten waarvan de prijzen gebonden zijn aan schommelingen op de
financiële markt en waar de ondernemer geen invloed op heeft, met
variabele prijzen aanbieden. Deze gebondenheid aan schommelingen en
het feit dat eventueel vermelde prijzen richtprijzen zijn, worden
bij het aanbod vermeld.
- Prijsverhogingen binnen 3 maanden na de totstandkoming van de
overeenkomst zijn alleen toegestaan indien zij het gevolg zijn van
wettelijke regelingen of bepalingen.
- Prijsverhogingen vanaf 3 maanden na de totstandkoming van de
overeenkomst zijn alleen toegestaan indien de ondernemer dit
bedongen heeft en:
- deze het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen;
of
- de consument de bevoegdheid heeft de overeenkomst op te zeggen
met ingang van de dag waarop de prijsverhoging ingaat.
- De in het aanbod van producten of diensten genoemde prijzen
zijn inclusief btw.
Artikel 12 - Nakoming overeenkomst en extra
garantie
- De ondernemer staat er voor in dat de producten en/of diensten
voldoen aan de overeenkomst, de in het aanbod vermelde
specificaties, aan de redelijke eisen van deugdelijkheid en/of
bruikbaarheid en de op de datum van de totstandkoming van de
overeenkomst bestaande wettelijke bepalingen en/of
overheidsvoorschriften. Indien overeengekomen staat de ondernemer
er tevens voor in dat het product geschikt is voor ander dan
normaal gebruik.
- Een door de ondernemer, diens toeleverancier, fabrikant of
importeur verstrekte extra garantie beperkt nimmer de wettelijke
rechten en vorderingen die de consument op grond van de
overeenkomst tegenover de ondernemer kan doen gelden indien de
ondernemer is tekortgeschoten in de nakoming van zijn deel van de
overeenkomst.
- Onder extra garantie wordt verstaan iedere verbintenis van de
ondernemer, diens toeleverancier, importeur of producent waarin
deze aan de consument bepaalde rechten of vorderingen toekent die
verder gaan dan waartoe deze wettelijk verplicht is in geval hij is
tekortgeschoten in de nakoming van zijn deel van de
overeenkomst.
Artikel 13 - Levering en uitvoering
- De ondernemer zal de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht
nemen bij het in ontvangst nemen en bij de uitvoering van
bestellingen van producten en bij de beoordeling van aanvragen tot
verlening van diensten.
- Als plaats van levering geldt het adres dat de consument aan de
ondernemer kenbaar heeft gemaakt.
- Met inachtneming van hetgeen hierover in artikel 4 van deze
algemene voorwaarden is vermeld, zal de ondernemer geaccepteerde
bestellingen met bekwame spoed doch uiterlijk binnen 30 dagen
uitvoeren, tenzij een andere leveringstermijn is overeengekomen.
Indien de bezorging vertraging ondervindt, of indien een bestelling
niet dan wel slechts gedeeltelijk kan worden uitgevoerd, ontvangt
de consument hiervan uiterlijk 30 dagen nadat hij de bestelling
geplaatst heeft bericht.
- Na ontbinding conform het vorige lid zal de ondernemer het
bedrag dat de consument betaald heeft onverwijld terugbetalen.
- Het risico van beschadiging en/of vermissing van producten
berust bij de ondernemer tot het moment van bezorging aan de
consument of een vooraf aangewezen en aan de ondernemer bekend
gemaakte vertegenwoordiger, tenzij uitdrukkelijk anders is
overeengekomen.
Artikel 14 - Duurtransacties: duur, opzegging en
verlenging
Opzegging:
- De consument kan een overeenkomst die voor onbepaalde tijd is
aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten
(elektriciteit daaronder begrepen) of diensten, te allen tijde
opzeggen met inachtneming van daartoe overeengekomen
opzeggingsregels en een opzegtermijn van ten hoogste één
maand.
- De consument kan een overeenkomst die voor bepaalde tijd is
aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten
(elektriciteit daaronder begrepen) of diensten, te allen tijde
tegen het einde van de bepaalde duur opzeggen met inachtneming van
daartoe overeengekomen opzeggingsregels en een opzegtermijn van ten
hoogste één maand.
- De consument kan de in de vorige leden genoemde overeenkomsten:
- te allen tijde opzeggen en niet beperkt worden tot opzegging op
een bepaald tijdstip of in een bepaalde periode;
- tenminste opzeggen op dezelfde wijze als zij door hem zijn
aangegaan;
- altijd opzeggen met dezelfde opzegtermijn als de ondernemer
voor zichzelf heeft bedongen.
Verlenging:
- Een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en
die strekt tot het geregeld afleveren van producten (elektriciteit
daaronder begrepen) of diensten, mag niet stilzwijgend worden
verlengd of vernieuwd voor een bepaalde duur.
- In afwijking van het vorige lid mag een overeenkomst die voor
bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren
van dag- nieuws- en weekbladen en tijdschriften stilzwijgend worden
verlengd voor een bepaalde duur van maximaal drie maanden, als de
consument deze verlengde overeenkomst tegen het einde van de
verlenging kan opzeggen met een opzegtermijn van ten hoogste één
maand.
- Een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die
strekt tot het geregeld afleveren van producten of diensten, mag
alleen stilzwijgend voor onbepaalde duur worden verlengd als de
consument te allen tijde mag opzeggen met een opzegtermijn van ten
hoogste één maand. De opzegtermijn is ten hoogste drie maanden in
geval de overeenkomst strekt tot het geregeld, maar minder dan
eenmaal per maand, afleveren van dag-, nieuws- en weekbladen en
tijdschriften.
- Een overeenkomst met beperkte duur tot het geregeld ter
kennismaking afleveren van dag-, nieuws- en weekbladen en
tijdschriften (proef- of kennismakingsabonnement) wordt niet
stilzwijgend voortgezet en eindigt automatisch na afloop van de
proef- of kennismakingsperiode.
Duur:
- Als een overeenkomst een duur van meer dan een jaar heeft, mag
de consument na een jaar de overeenkomst te allen tijde met een
opzegtermijn van ten hoogste één maand opzeggen, tenzij de
redelijkheid en billijkheid zich tegen opzegging vóór het einde van
de overeengekomen duur verzetten.
Artikel 15 - Betaling
- Voor zover niet anders is bepaald in de overeenkomst of
aanvullende voorwaarden, dienen de door de consument verschuldigde
bedragen te worden voldaan binnen 30 dagen na het ingaan van de
bedenktermijn, of bij het ontbreken van een bedenktermijn binnen 30
dagen na het sluiten van de overeenkomst. In geval van een
overeenkomst tot het verlenen van een dienst, vangt deze termijn
aan op de dag nadat de consument de bevestiging van de overeenkomst
heeft ontvangen.
- Bij de verkoop van producten aan consumenten mag de consument
in algemene voorwaarden nimmer verplicht worden tot vooruitbetaling
van meer dan 50%. Wanneer vooruitbetaling is bedongen, kan de
consument geen enkel recht doen gelden aangaande de uitvoering van
de desbetreffende bestelling of dienst(en), alvorens de bedongen
vooruitbetaling heeft plaatsgevonden.
- De consument heeft de plicht om onjuistheden in verstrekte of
vermelde betaalgegevens onverwijld aan de ondernemer te
melden.
- Indien de consument niet tijdig aan zijn
betalingsverplichting(en) voldoet, is deze, nadat hij door de
ondernemer is gewezen op de te late betaling en de ondernemer de
consument een termijn van 30 dagen heeft gegund om alsnog aan zijn
betalingsverplichtingen te voldoen, na het uitblijven van betaling
binnen deze 30-dagen-termijn, over het nog verschuldigde bedrag de
wettelijke rente verschuldigd en is de ondernemer gerechtigd de
door hem gemaakte buitengerechtelijke incassokosten in rekening te
brengen. Deze incassokosten bedragen maximaal: 15% over openstaande
bedragen tot € 2.500,=; 10% over de daaropvolgende € 2.500,= en 5%
over de volgende € 5.000,= met een minimum van € 40,=. De
ondernemer kan ten voordele van de consument afwijken van genoemde
bedragen en percentages.
Artikel 16 - Klachtenregeling
- De ondernemer beschikt over een voldoende bekend gemaakte
klachtenprocedure en behandelt de klacht overeenkomstig deze
klachtenprocedure.
- Klachten over de uitvoering van de overeenkomst moeten binnen
bekwame tijd nadat de consument de gebreken heeft geconstateerd,
volledig en duidelijk omschreven worden ingediend bij de
ondernemer.
- Bij de ondernemer ingediende klachten worden binnen een termijn
van 30 dagen, gerekend vanaf de datum van ontvangst, beantwoord.
Als een klacht een voorzienbaar langere verwerkingstijd vraagt,
wordt door de ondernemer binnen de termijn van 30 dagen geantwoord
met een bericht van ontvangst en een indicatie wanneer de consument
een meer uitvoerig antwoord kan verwachten.
- De consument dient de ondernemer in ieder geval 4 weken de tijd
te geven om de klacht in onderling overleg op te lossen.
Artikel 17 - Geschillen
- Op overeenkomsten tussen de ondernemer en de
consument waarop deze algemene voorwaarden betrekking hebben, is
uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
- De Europese Commissie biedt een platform voor
online geschillenbeslechting aan, die u hier kunt vinden . Consumenten
hebben de mogelijkheid om dit platform te gebruiken voor de
beslechting van geschillen.
- Indien de consument geen gebruikmaakt van de
in artikel 17 lid 2 genoemde mogelijkheid, is de rechtbank van het
arrondissement Noord-Nederland, locatie Groningen bij uitsluiting
bevoegd ter zake van ieder geschil tussen de ondernemer en de
consument dat verband houdt met de overeenkomst.
- Een geschil wordt slechts in behandeling
genomen, indien de consument zijn klacht eerst binnen bekwame tijd
aan de ondernemer heeft voorgelegd.
Artikel 18 - Aanvullende of afwijkende
bepalingen
Aanvullende dan wel van deze algemene voorwaarden afwijkende
bepalingen mogen niet ten nadele van de consument zijn en dienen
schriftelijk te worden vastgelegd dan wel op zodanige wijze dat
deze door de consument op een toegankelijke manier kunnen worden
opgeslagen op een duurzame gegevensdrager.
Artikel 19 - Wijziging van de Algemene Voorwaarden
Wijzigingen in deze voorwaarden zijn slechts van kracht
nadat deze op daartoe geëigende wijze zijn gepubliceerd, met dien
verstande, dat bij toepasselijke wijzigingen gedurende de looptijd
van een aanbod de voor de consument meest gunstige bepaling zal
prevaleren.
Hoge Traan 20
9351 VV Leek
Bijlage I: Modelformulier voor herroeping
Modelformulier voor herroeping
(dit formulier alleen invullen en terugzenden wanneer u de
overeenkomst wilt herroepen)
- Aan: [ naam ondernemer]
[ geografisch adres ondernemer]
[ faxnummer ondernemer, indien beschikbaar]
[ e-mailadres of elektronisch adres van ondernemer]
- Ik/Wij* deel/delen* u hierbij mede, dat ik/wij* onze
overeenkomst betreffende
de verkoop van de volgende producten: [aanduiding product]*
de levering van de volgende digitale inhoud: [aanduiding
digitale inhoud]*
de verrichting van de volgende dienst: [aanduiding dienst]*,
herroept/herroepen*
- Besteld op*/ontvangen op* [datum bestelling bij diensten of
ontvangst bij producten]
- [Naam consumenten(en)]
- [Adres consument(en)]
- [Handtekening consument(en)] (alleen wanneer dit formulier op
papier wordt ingediend)
* Doorhalen wat niet van toepassing is of invullen wat van
toepassing is.